Annie Johanssons Hembageri

Mellan sportlovet och detta påsklov jag har nu, spenderade jag mina vardagar (eller vardagsnätter, haha) på Annie Johanssons Hembageri som praktikant. Det är ett familjeägt bageri i Jönköping som har gått i generationer i familjen Jahrl. De håller hårt i traditionen att de själva ska sköta bakandet inte maskinerna. Därför är deras bakverk bakade på plats från grunden.
Det var en fruktansvärt lärorik praktikperiod och jag utvecklade en massa, men såg också att jag har en bit kvar innan jag kan framhålla mig själv som en erfaren bagare. 
Deras bagerteam består av fyra bagare och en konditor och de kom alla med otroligt bra tips på hur jag underlättar mitt egna arbete, blir effektivare och hur jag kan jobba ergonomiskt rätt, så att jag inte sliter ut mig i förtid ;). Många av tipsen var sånna där enkla små förändringar som underlättar arbetet markant, men som man varken såg eller tänkte på innan de sa det till en. 
And breaking news, för er läsare som inte följer min instagram (eller är vän med mig på facebook) jag kommer vara tillbaka på detta bageri och vara en del av det underbara bagarteamet under hela sommaren.
Jag ska vikariera för de ordinarie bagarna som ska få ta lite semester och njuta av somarvädret och under 3 veckor ska jag med lite vägledning, få sköta konditoridelen. Ska bli så spännande! 
Det är precis det här jag behöver för att få fart på "karriären" haha, ne men det är precis en sådan här erfarenhet jag behöver. Så nu är det bara att köra på och ge 110%, för det är otroligt vad detta yrket kan vara roligt ibland.
Är ni i Jönköpingstrakten, så tycker jag absolut att ni ska svänga förbi Annie Johanssons Hembageri och köpa lite gottigheter med er hem ;).

Kommentera här:

Matbloggstoppen