Broccolisoppa

Nu  är jag hemma igen efter en mycket bra dag på praktiken!
Så ska väl få i mig någonting att äta. Igår gjorde syster en broccolisoppa till lunch, så får nog bli resterna av den till lunch idag. Super god soppa vill jag lova!
 
Broccolisoppa
1 broccolihuvud
1 gul lök
1msk matolja
9dl grönsaksbuljong
3dl mjölk
2dl matlagningsgrädde
3msk vetemjöl
150g ost (grevéost i orginalreceptet, vi tog vanlig hushållsost)
50g parmesanost (tog hushållsost även här, haha)
salt
peppar
  • Skär broccolin i "buketter". Skär bort det nedersts sv stjälken och kasta. Skiva sedan själva stjälken och koka allt sammans i lättsaltat vatten i ca. 2min.
  • Finhacka löken och fräs den i oljan i en kastrull.
  • Tillsätt mjölk, grädde och buljong och låt det koka ihop i 3-4minuter.
  • Gör en redning på mjölet och lite vatten och red, soppan med detta.
  • Riv osten och rör ner den i soppan så att den smälter. 
  • Mixa de kokta stjälkbitarna och skär "buketterna" i mindre bitar. Tillsätt sedan detta i soppan. 
  • Smaka av med lite salt och peppar.
  • Servera rykande het.
Jag som älskar soppor, tyckte detta var en hit! Hamnar lätt på listan av maträtter som kommer lagas ofta när jag flyttat hemifrån ;)
 

Kommentera här:

Matbloggstoppen