Nutellabars

Har gjort några mättande energikickar i form av nutellabars till mig och mina fina flickor tills på torsdag, då vi ska rocka "Våga Vara Egen"- mässan som jag berättade om i ett inlägg igår.
 
Nutellabars
1½dl Nutella
1½dl mörk sirap (jag använde ljus, gick lika bra det)
3msk farinsocker
en nypa salt
2dl havregryn
1dl kokos
1dl solroskärnor
1dl valfria nötter (jag använde mandel, men tror att saltade jordnötter, pecan- eller pistagenötter skulle passa bäst)
  • Smält nutella, sirap, farinsocker och salt i en kastrull.
  • Rör ner havregryn, kokos, solroskärnor och grovhackade nötter.
  • Häll smeten i en form klädd med bakplåtspapper och låt kallna i kyl.
  • Skär upp valfri storlek och doppa dem i kokos, choklad eller bara avnjut dem som de är.

Vill man så går det att byta ut nutellan mot jordnötssmör. Jag hade inte detta hemma, så det ska jag helt klart prova nästa gång. Annars är bars som denna ganska valfria. Det är bara att blanda ner de man gillar. Det mesta funkar.



Mina bars idag blev väldigt söta och mättande, så de blir nog perfekta som små energikickar under mässdagen!

Kommentera här:

Matbloggstoppen