Bubbies

Här kommer ett litet inlägg om ett av de inslagen som jag tyckte va mest intressanta på GastroNord.
Bubbies är en kombination av gräddglass och mochi som blivit en snackis som precis har landat här i Sverige. Jag hörde att en delikatess butik här i Hjo tagit hem nyheten bara någon vecka innan jag åkte till Stockholmsmässan och fick chans att smaka dessa godbitar.
Jag kan förklara vad mochi är för er som inte vet (jag visste det inte själv tidigare). Mochi är rispasta som har sitt ursprung i Japan. Det är en traditionell och välkänd ingrediens i det Japanska köket, men inte alls i närheten av lika vanlig här hemma i Sverige. Mochin som omsluter gräddglassen på bubbiesarna är sötad och smaksatt. 
Bubbiesarna i sig kommer från USA, produceras närmare bestämt på Hawaii. 
De finns i alla möjliga olika smaker och jag kan säga att jag hade fördomar om att de skulle smaka syntetiskt, men hjälp vad goda de var. Man var inte riktigt van vid rispastans konsistens, men smakerna sköljde övder det. Jag fick chans att smaka smakerna pistage, passionsfrukt, kaffe och kokos/choklad och bland dem var passionsfrukten helt klart favoriten. Helt ärligt, så har jag aldrig smakat sådan god passionsfruktsglass! Galet gott!
 
Det enda som jag tycker är synd med Bubbiesarna är att de tillverkas på Hawaii. Så jag hoppas på att detta kommer sprida sig så pass, så att det till sist finns chans för ett svenskt företag att tillverka dessa med lika fantastiska smaker. Skulle kännas bättre för hjärtat ifall de var mer närproducerade.
 
Men som helhet tycker jag att Bubbiesarna är nytt och roligt och helt klart värd en chans!
 
Bubbies är en revolutionerande idé som gör glass till "fingermat".
1 Anna Munkhammar:

skriven

Ser sjukt gott ut. Men undrar om det inte ilar i tänderna?

Svar: Biter du i dem när de kommer direkt från frysen så ilar det i tänderna. Det misstaget gjorde jag. Men om du väntar ett par minuter innan du äter dem(som man ska göra med glass för att smakerna ska komma fram), så kände iallafall inte jag av några ilningar ;)
Viktoria Johansson

Kommentera här:

Matbloggstoppen