Italiensk Maräng

Minns ni våra goda bananasplit-våfflor från våffeldagen? 
Där var italienska maränger en del av rätten och jag lovade att det receptet skulle komma upp här på bloggen en annan dag. Så här är jag håller vad jag lovat ;).
 
Italiensk maräng
120g äggvita
1tsk färskpressad citronsaft
200g socker
50g vatten
  • Ta en bunke av rostfrittstål och vispa äggvitan med citronsaften till ett hårt skum.
  • Samtidigt som du vispar det, gör du en sockerlag. Alltså kokar sockret och vattnet till 120grader.
  • Häll försiktigt ner den varma sockerlagen i en fin stråle under vispning och vispa marängen tills den svalnat.
  • När den svalnat är marängen klar att användas. Antingen klickar du ut den på plåt och gräddar den i ugnen i 125grader i ca. 40min - tills de inte är kladdiga på undersidan längre. Eller spritsa på exempelvis paj eller cupcake för att bränna av den med en gasolbrännare eller i ugn inställd på grill på 250grader i ca. 1minut.
 
Jag smälte lite choklad och ringlade på marängen...
 
 
..innan jag klickade ut dem på en plåt...
 
 
..för att få snyggt melerade och chokladiga maränger!
 
 

Kommentera här:

Matbloggstoppen